Oplichters!? - Reisverslag uit Cuéllar, Spanje van Jan Groenen - WaarBenJij.nu Oplichters!? - Reisverslag uit Cuéllar, Spanje van Jan Groenen - WaarBenJij.nu

Oplichters!?

Door: Jan Groenen en Marco Bodegom

Blijf op de hoogte en volg Jan

13 Mei 2018 | Spanje, Cuéllar

Vanmorgen voor 8 uur staan we in de hal van een leeg hotel te ontbijten met een thermoskan lauwe koffie en wat kleffe, zoete broodjes. Na dit copieuze ontbijt vertrek ik warm ingepakt want het is koud en grauw weer. Spoedig mag ook het regenpak uit de tas.
Na 30 km staat Marco al voor een barretje te wachten en kunnen we echt gaan ontbijten met koffie en een warme bocadillo met ei en ham. De wijn laten we nog even staan, hoewel we hier wel midden in het wijngebied van de Duero zitten. Overal bodega's.
Na 75 km eten we weer een bocadillo ter grootte van een driekwart stokbrood, dik belegd met ham en tomaat. Daarna volgt weer een rit van ruim 30;km door totaal verlaten gebied met lege dorpjes. Iedereen slaapt of is gevlucht naar de grotere stad. Ook in Cuellar, waar wij overnachten, heeft de crisis hard toegeslagen. Alles lijkt kapot, verlopen en verloederd. Doodzonde! Gelukkig zorgen de talrijke ooievaars op kerken en masten nog voor wat (toekomstig);leven.
Noodgedwongen overnachten we vanavond in verschillende onderkomens door de maffiapraktijken van Booking. Tijdens het boeken van 2 kamers verloopt de 1e boeking steeds heel soepel, maar vervolgens wordt de prijs voor de 2e kamer ineens verviervoudigd of is het hotel plotsklaps vol. De oplichters.
We besluiten de avond met een uitstekend diner in el rincon castelano en gaan (veel te laat) ons bed opzoeken.