Verschil moet er zijn. - Reisverslag uit Karlštejn, Tsjechische Republiek van Jan Groenen - WaarBenJij.nu Verschil moet er zijn. - Reisverslag uit Karlštejn, Tsjechische Republiek van Jan Groenen - WaarBenJij.nu

Verschil moet er zijn.

Door: Jan Groenen

Blijf op de hoogte en volg Jan

11 Juni 2015 | Tsjechische Republiek, Karlštejn

Na een goede nachtrust verlaten we tegen 9.00 uur alweer Pilzen. We komen nog langs de brouwerijen van Pilsner Urquell en Gambrinus, maar we kunnen de verleiding om het proeflokaal te bezoeken zonder moeite weerstaan. Heel snel fietsen we alweer door het prachtige Tsjechische platteland. Mooi om naar te kijken, maar je zult er wonen!
Na een dag stevig doorfietsen, komen we na 85 km aan in Karlstein, een soort Volendam of Giethoorn van Tsjechië. Het stadje ligt zo'n 40 km van Praag en is beroemd vanwege het mooie, hooggelegen kasteel. Corrie en ik zijn hier zeker 15 jaar geleden op een ijskoude oktoberdag vanuit Praag eens naartoe geweest. Ik maak nog enkele foto's van het station waar we toen stonden te blauwbekken van de kou. Nooit gedacht dat ik hier nog eens zou terugkomen. Op advies van een Tsjechische schone gaan we eten in een restaurant tegenover het station: de eerste Michelin-ster zal nog lang op zich laten wachten.
Overnachten doen we in Pension Vinice. Na loting heeft Marco daar een kamer ter grootte van een balzaal, terwijl ik het moet doen met de bezemkast. Verschil moet er zijn!
Een dezer dagen zal de wraak zoet zijn.
Morgen beginnen we aan de laatste kilometers richting Praag. We zijn benieuwd naar de stad en wat ons daar allemaal te wachten staat.